Home

Home

New products

  • فاتتني صلاة

    لماذا يحافظ البعض على الصلاة.. بينما يتركها الكثير؟

    تعرف على اسرار هؤلاء الذين قلما فاتتهم صلاة

    يوما ما..

    كنت اتمني ان اكون من المصلين وكنت اعلم ان حياتي ستصبح أكثر سعادة وسكينة لو انني أصلي..

    وقد أخبرني كثير ممن لا يصلون بالأمر نفسه..

    كيف لنا ان نعلم سبيل للسعادة والطمأنينة ونصر ان نغفله..

    EGP50.00
  • حاسس بايه ؟

    هي ايه كروت "حاسس بإيه"؟ كروت "حاسس بإيه" من "أنامل" تقدم 33 شعورًا مختلفًا في كروت عالية الجودة وألوان مبهجة، كل منهم موضح في صورة موقف في كارت مصحوب باسم الشعور باللغتين العربية والإنجليزية. في ظهر كل كارت توجد جمل بسيطة لبعض الاقتراحات للطفل للتصرف بطريقة إيجابية في حالة كل شعور منهم. الإقتراحات موضحة أيضًا برسومات صغيرة لتساعد الأطفال الصغار على فهم الإقتراح دون اللّجوء لشخص بالغ. هذه ...
    EGP150.00
  • البسكوتة والدحلاب

    لما الحب يوجعك وما تعرفيش ليه! هل وجود شخص في حياتك بتحبيه هو أكتر شيء مسيطر على تفكيرك؟ هل دايمًا بتقولي: "لو لقيت راجل أحبه ويحبني بجد حياتي كلها هتتظبط ومش هبقى وحيدة ولا مكتئبة"؟ هل بتلاقي نفسك دايمًا في العلاقات الطرف الرومانسي الحسَّاس الضعيف المعطاء؟ لو الحب بالنسبة لك معناه الألم، يبقى الكتاب ده علشانك! في الكتاب ده شيماء الجمال بتناقش ظاهرة "الستات اللي بيحبوا أكتر من اللازم" وبيدخلوا قصص مع رجالة مؤذيين ليهم نفسيًا وعاطفيًا كرد فعل لمشكلات الطفولة.. واللي أطلقت عليها اسم "البسكوتة والدحلاب".
    EGP70.00
  • كتاب التعافي

    التعافي من العلاقات المؤذية مش معناه إنك هتطلّع نار من بُقك وتعرف سر الثقوب السوداء وتوقّع شاكيرا في غرامك وتاخد نوبل في الكيمياء، لكن إنك تقدر تدير وجعك وتفهمه صح، وتتعامل معاه بلا مبالغة أو صعبانيات ومظلومية، إنك تحدّد أخطاءك وتتحمّل مسؤوليتها، لأننا دايمًا بنبقى مساهمين في وجعنا، سواء بتطنيشنا العلامات، أو الانبطاح تمامًا أمام الطرف التاني، أو سوء اختيارنا من الأوّل خالص! التعافي رحلة.. أوّلها أصعب من آخرها، ملهاش كتالوج ولا وصفة سحرية، بنكتشف فيها نفسنا كأنّما لأول مرة، وبنعيد ترتيب الأهل والصحاب والعلاقات على مقياس جديد من واحد لعشرة، لكن الأكيد إن سعينا خلالها أرحم ألف مرَّة من وقوفنا مكتوفي الأيدي بنتفرج على حياتنا وهي بتتسرسب منّنا بلا حول ولا قوة، أو كما أُثِرَ إن الزعيم الخالد أحمد عرابي قال: لقد خلَقَنا اللهُ أحرارًا، ولن نُستَعبَد -يا ولاد الكلب!- بعد اليوم!
    EGP55.00
  • رواية - كاش

    الكتاب يتحدث ببساطة عن الجيل الحامس للمال. هذا الكتاب يصنع جسر بين العلم والتطبيق يحاول تقليل الفجوة بين المعرفة وامتلاك ادوات العمل , لسنوات كنت احاول فهم لماذا يستطيع بعض البشر تحقيق اكبر مكسب والوصول الي الرفاهية ويعاني الكثير غيرهم , كنت احاول تطوير عقلية تسمح للجميع بامتلاك ادوات اقتصادية فعالة لتلبية رغباتهم ورفاهيتهم , انه نظام #كاش . ان امتلاك عقلية الكاش هو استثمار جيد في ذاتك كذلك امتلاك هذا الكتاب .
    EGP45.00
  • ع المكشوف

    أهُدى هذا الكتاب,الىّ من يشعر بالملل والضيق. اهُديه لمَن ساند الجميع وفى النهاية أصبح بلا صديق. لمن خُذُل وكسُر دون انذار او ذنب. لمن يدعوا ويشعر بالضيق فـ السماء والارض. لكل شخص مُصاب بفشل العلاقات. لكل انطوائ, مُصاب بالارق ومتلازمة التفكير. للناس اللى مودها بيتغير فى اءقل من دقيقة بدون تبرير. للناس اللى بتتشاف مغرورة,ومحكوم عليهم بعدم القبول وفشل العلاقات. للناس اللىّ ضاع نصُ عُمرهَا فى مُسمىّ الصَدقات. للناس اللىّ يومياً ع الذكريات والوجعَ بتبات. اهداء للناس اللى عاشت أوحش فترة فى حياتَها فى أحلى فترة فى سِنهَا بسبب كلمة بحبك.
    EGP45.00
  • علاقات بنكه القهوة

    فنجان قهوة وقلم تظليل، لأنك هاتعيد اكتشاف نفسك وتناقضاتها. بنكهة القهوة أو علاقات بنكهة القهوة هو كتابي الثاني، الكتاب اللي لخصت فيه أغلب ما درسته السنتين اللي فاتوا بشكل مبسط جدا علميا وثري جدا لغويا، أحداث الكتاب متصلة منفصلة، لو قرأته متصل هتلاقي قصة وأحداث ولو قرأته منفصل بعناوين الفهرس هتلاقي اجابات على عشرات الأسئلة في أذهاننا. الكتاب بالفصحى والحوارات الداخلية بالعامية وما اكترها. الكتاب دردشة في مواضيع كتييييير جدا زي أنماط الناس في الارتباط حسب نشأتهم، التعلق المرضي، كيميا الحب والفرق بين الحب والتعلق، الارتباط باللي سبق لها الجواز او أكبر سنا، أنواع الشباب والبنات في العلاقات، العلاقات الموازية وأسباب تعدد العلاقات ووضع الزوجة الأولى والتانية ونظرة المجتمع للأرامل والمطلقات.
    EGP50.00
  • الرفيق سيكو سيكو

    مفيش أروش من كتاب اسمه ( سيكو سيكو ) عشان يعبر عن محتوي مزعج و مقلق وسط مجتمع بيهاب اي حاجة غريبة و يترجمها علي انها قلة ادب و سفالة .. فالكتاب ده رسالته انك تحاول تعيد تفكيرك في حاجات ممكن تبقي منطقية وعقلانية بس قلقك مانعك تطلعها للنور و هلعك مقيدك تناقشها بصوت عالي مع نفسك .. الحب , الصداقة , الجنس , العلاقات العاطفية .. اغلبها مواضيع مش عارفين نوصل فيها لقناعات واضحة او ادراكات دقيقة .. و دايما المبرر انها غلط , مش مقبولة اجتماعيا , حرام !!! .. لغاية ما بقينا مشوهين و بنأذي بعض بتشوهاتنا دي .. بقينا نقدس الكراهية و نروج للجهل .. بقينا غرقانين في الكبت , مربوطين في زنازين الخضوع و القهر .. بقينا أحنا نفسنا .. سيكو سيكو ..!
    EGP65.00
  • الكلب الاسود

    عندما نظر علماء الفلك إلى الكون، رأوا هناك نقطة سوداء، لا تشع ضوءا، ولا ترسل نورا، بل تبتلع كل ما حولها بقوة هائلة، حتى إن الضوء نفسه لا يستطيع الخروج منها، فهي سواد حالك يجذب كل شيء. فأسموها "الثقب الأسود". ولما نظر علماء النفس إلى الإنسان، وجدوا مرضا واحدا عندما يُصاب به البشر يُفقدهم جمال روحهم، ويلغي سعادة نفوسهم، ويوقف فكر عقولهم، ويمنع بسمة شفاههم، ويطفئ نور وجوههم، فلا تجد أي حياة في وجه من أصيب به، إنه الاكتئاب، وهو ثقب النفس الأسود. ولما نظر المرضى إلى معاناتهم الشديدة مع هذا المرض، لم يترددوا في تسميته سرطان النفس، واعتبروه مثل "الكلب الأسود".
    EGP60.00